- Slipp å taste inn lange KID-nummer, beløp eller kontonummer.
- Enda enklere å betale regninger.
- Ta bilde av regningen eller åpne en regning med mobilbanken.
- Legg til kameraet som snarvei i mobilbanken.
Får du fakturaer i posten eller på e-post?
Med regningsskanneren i mobilbanken blir det enklere å betale regninger med KID-numre.
Slik skanner du regninger
Regning på papir
- Logg inn i mobilbanken.
- Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren.
- Ta bilde av regningen eller fakturaen.
- Sjekk at informasjonen stemmer.
- Godkjenn betalingen.
Regning fra e-post
- Klikk på vedlegget i e-posten.
- iOS: Når vedlegget er åpnet, klikk dele-symbolet (firkant med pil opp) og velg Handelsbanken mobilbank.
- Android: Velg å åpne med Handelsbanken mobilbank.
- Sjekk at informasjonen stemmer.
- Godkjenn betalingen.
Spørsmål og svar om regningsskanneren
-
Med regningsskanneren slipper du å taste inn lange kontonummer og KID-nummer.Du kan enten ta et bilde av regningen / fakturaen med mobilkameraet, eller laste opp et vedlegg til mobilbanken. Da vil skanneren lese all informasjonen og legge dette inn i betalingsbildet.Skanneren fungerer like bra på vanlige «gule regninger» og fakturaer som viser betalingsinformasjonen på annen måte. Den fungerer til og med på parkeringsbøter.
-
Neste gang du skal betale en regning i mobilbanken, se etter kamerasymbolet. Symbolet finner du nederst til venstre på siden etter at du har klikket på kontoen du vil betale fra.Du vil også finne symbolet øverst til høyre i selve betalingsbildet.
Hvis du vil, kan du også legge kamerasymbolet inn som en snarvei. Da vil den ligge nederst i menylinjen på mobilbankens hovedside.- Gå inn på hovedmenyen- Innstillinger- Snarveier- Vel skanner fra listen -
Nei. Skanneren er en funksjon som bare ligger i mobilbank-appen. Den benytter kamerafunksjonen på telefonen. For å kunne bruke regningsskanneren må du laste ned appen og betale regningene i mobilbanken.
-
Ja. Betalingene blir ikke utført før du har sett over at all informasjonen stemmer og at du selv velger å utførte betalingen. Informasjonen fra regninger og fakturaer behandles kun i skanner, og overføres til mobilbankens betalingsbilde. Informasjonen fra skannede regninger blir ikke delt eller lagret, hverken lokalt på telefon eller eksternt.
-
Mobilbanken trenger tilgang til telefonens innebygde kamera for å kunne ta bilde av regningen. Du kan fjerne denne tilgangen under "Innstillinger" på mobilen din.
-
Slik gjør du det når du får regninger på papir:- Logg inn i mobilbanken- Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren- Ta bilde av regningen eller fakturaen- Sjekk at informasjonen stemmer- Godkjenn betalingen.Slik gjør du når du får regninger som vedlegg i en e-post.- Klikk på vedlegget som ligger i e-posten- Litt avhengig av hva slags telefon du har, så velger man funksjon for å dele eller åpne vedlegget.- Da vil man finne ikonet for Handelsbanken mobilbank.- Klikk på ikonet.- Faktura legges inn i skanneren på samme måte som om man tok bilde av den.- Sjekk at informasjonen stemmer- Godkjenn betalingenSlik gjør du når du skal importere regning fra fil eller bildegalleriet:- Logg inn i mobilbanken- Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren- Velg importer.- Velg om regning skal hentes fra fil eller som bilde fra ditt galleri.- Faktura legges inn i skanneren på samme måte som om man tok bilde av den.- Sjekk at informasjonen stemmer
-
Informasjonen fra regninger og fakturaer behandles bare i skanneren, og overføres til mobilbankens betalingsbilde. Informasjonen fra skannede regninger blir ikke delt eller lagret, hverken lokalt på mobilen din eller eksternt.