Får du fakturaer i posten eller på e-post?

Med regningsskanneren i mobilbanken blir det enklere å betale regninger med KID-numre.
Par sitter i parken og ser på mobiltelefonene sine
  • Slipp å taste inn lange KID-nummer, beløp eller kontonummer.
  • Enda enklere å betale regninger.
  • Ta bilde av regningen eller åpne en regning med mobilbanken.
  • Legg til kameraet som snarvei i mobilbanken.

Slik skanner du regninger

Regning på papir

  • Logg inn i mobilbanken.
  • Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren.
  • Ta bilde av regningen eller fakturaen.
  • Sjekk at informasjonen stemmer.
  • Godkjenn betalingen.

Regning fra e-post

  • Klikk på vedlegget i e-posten.
  • iOS: Når vedlegget er åpnet, klikk dele-symbolet (firkant med pil opp) og velg Handelsbanken mobilbank.
  • Android: Velg å åpne med Handelsbanken mobilbank.
  • Sjekk at informasjonen stemmer.
  • Godkjenn betalingen.

Spørsmål og svar om regningsskanneren

  • Med regningsskanneren slipper du å taste inn lange kontonummer og KID-nummer. 
    Du kan enten ta et bilde av regningen / fakturaen med mobilkameraet, eller laste opp et vedlegg til mobilbanken. Da vil skanneren lese all informasjonen og legge dette inn i betalingsbildet. 
    Skanneren fungerer like bra på vanlige «gule regninger» og fakturaer som viser betalingsinformasjonen på annen måte. Den fungerer til og med på parkeringsbøter.
  • Neste gang du skal betale en regning i mobilbanken, se etter kamerasymbolet. Symbolet finner du nederst til venstre på siden etter at du har klikket på kontoen du vil betale fra. 
    Du vil også finne symbolet øverst til høyre i selve betalingsbildet.

    Hvis du vil, kan du også legge kamerasymbolet inn som en snarvei. Da vil den ligge nederst i menylinjen på mobilbankens hovedside.     
    - Gå inn på hovedmenyen
    - Innstillinger
    - Snarveier 
    - Vel skanner fra listen
  •  Nei. Skanneren er en funksjon som bare ligger i mobilbank-appen. Den benytter kamerafunksjonen på telefonen. For å kunne bruke regningsskanneren må du laste ned appen og betale regningene i mobilbanken.
  • Ja. Betalingene blir ikke utført før du har sett over at all informasjonen stemmer og at du selv velger å utførte betalingen. Informasjonen fra regninger og fakturaer behandles kun i skanner, og overføres til mobilbankens betalingsbilde. Informasjonen fra skannede regninger blir ikke delt eller lagret, hverken lokalt på telefon eller eksternt. 
  • Mobilbanken trenger tilgang til telefonens innebygde kamera for å kunne ta bilde av regningen. Du kan fjerne denne tilgangen under "Innstillinger" på mobilen din. 
  • Slik gjør du det når du får regninger på papir:  
    - Logg inn i mobilbanken
    - Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren
    - Ta bilde av regningen eller fakturaen
    - Sjekk at informasjonen stemmer
    - Godkjenn betalingen. 
     
    Slik gjør du når du får regninger som vedlegg i en e-post. 
    - Klikk på vedlegget som ligger i e-posten 
    - Litt avhengig av hva slags telefon du har, så velger man funksjon for å dele eller åpne vedlegget. 
    - Da vil man finne ikonet for Handelsbanken mobilbank.
    - Klikk på ikonet. 
    -  Faktura legges inn i skanneren på samme måte som om man tok bilde av den.
    - Sjekk at informasjonen stemmer
    - Godkjenn betalingen
     
    Slik gjør du når du skal importere regning fra fil eller bildegalleriet: 
    - Logg inn i mobilbanken
    - Klikk på kamerasymbolet for å åpne regningsskanneren
    - Velg importer. 
    - Velg om regning skal hentes fra fil eller som bilde fra ditt galleri. 
    - Faktura legges inn i skanneren på samme måte som om man tok bilde av den.
    - Sjekk at informasjonen stemmer
  • Informasjonen fra regninger og fakturaer behandles bare i skanneren, og overføres til mobilbankens betalingsbilde. Informasjonen fra skannede regninger blir ikke delt eller lagret, hverken lokalt på mobilen din eller eksternt.