Falsk / skadelig e-post
Merk deg at e-post er ikke en «sikker» kommunikasjonsform. Det er mange kjente former for svindel som utnytter at du har tillit til hvem avsenderen er og hva e-postene inneholder. I en e-post kan det være vedlegg som inneholder virus, eller annen skadelig programvare (malware) som kan ødelegge din datamaskin, spionere på all aktivitet du foretar deg på maskinen, eller låse maskinen med løfte om at denne «åpnes» mot betaling (ransomware).
Dette kan du gjøre: Vær alltid skeptisk til «ukjent» e-post. Dersom du mottar e-post fra noen du stoler på med et ukjent vedlegg, bør du ta kontakt for å bekrefte at e-posten faktisk er fra den det gjelder.
E-post fra "Posten" om manglende porto
Kunder får e-post om at en pakke er klar for henting, men at det mangler porto på kr 20 som må betales ved å klikke på en lenke. Kunden går inn på lenken, legger inn kortinformasjon, får passord på SMS (tilsynelatende) fra banken og blir belastet beløp mellom kr 4000 og og kr 40 000.
Dette kan du gjøre: Vær alltid skeptisk til aktører som ber om informasjon på e-post. Oppgi aldri sensitiv informasjon, selv om avsender virker troverdig. Kontakt oss hvis du er usikker.
«Direktørsvindel»
Det er en kjent metode at svindlere ser gjennom bedrifters nettsider for å definere hvilke roller den enkelte har i et firma. Deretter sender de en e-post som fremstår som de er fra en leder til en annen i firmaet, og ber om en rask overføring av penger til utlandet. Dette er en sterkt økende trend.
Dette kan du gjøre: Hvis du mottar en slik e-post, må du alltid sikre at denne faktisk er ekte. Ta kontakt med avsender og få bekreftelse på at overføringen skal gjøres. Optimalt sett bør bedrifter ha klare interne retningslinjer som sikrer to-trinns-bekreftelse før penger blir overført.
«Love scam» / svindel via sosiale medier
Svindlere bruker ofte sosiale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram eller lignende. Her lager svindlere falske profiler som brukes for å etablere personlige forhold. Når disse «forholdene» har blitt etablert vil det over tid komme forespørsler om å få tilsendt penger. Svindlerne kan være svært utspekulerte og tålmodige, før en slik forespørsel kommer.
Dette bør du gjøre: Bruk sunn fornuft og sørg for at du over tid virkelig vet hvem du er i kontakt med. Vær skeptisk når det kommer en forespørsel om penger.
Om du mistenker at du har mottatt svindel på e-post med Handelsbanken som «avsender», oppfordrer vi deg til å videresende e-posten i sin helhet til
, og slette e-posten etterpå.