Kundene rangerer Handelsbanken øverst av alle bankene – for første gang siden målingen startet i 2020, ifølge Norsk Bærekraftbarometer 2024.
Forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI måler for femte år på rad hvor bærekraftige norske bedrifter er, sett fra kundenes ståsted. I år er Handelsbanken øverst blant bankene og på en 23. plass totalt.
Topper banksektoren
Selv om 23. plass er den svakeste plasseringen Handelsbanken har hatt siden målingene startet, er det første gang banken topper banksektoren.
– Det er veldig gledelig og inspirerende at kundene nok en gang gir oss denne anerkjennelsen, så dette er et kudos til alle våre gode rådgivere på bankkontorene som setter bærekraft inn i en konkret kontekst for våre ulike kunder, sier direktør for bærekraft i Handelsbanken Norge Hilde Nordbø.
– Vi ser samtidig en generell nedgang i snittscoren kundene gir til bankene totalt sett, og det kan vi jo tolke som at det fortsatt er potensiale i gjøre en enda bedre innsats. Vi ser også en sammenheng mellom fornøyde kunder og vurdering av bærekraftsarbeidet, vi har derfor et godt utgangpunkt for dialog med kunder om både deres og vår innsats til eksempelvis den grønne omstillingen.
T-banen vant igjen
Med en 23. plass har Handelsbanken vært i toppsjiktet i alle fem årene undersøkelsen har vært gjennomført. Bankens tidligere plasseringer er 3. (2023), 9. (2022), 15. (2021) og 13. (2020).
Sporveien T-banen vant i år igjen, og har dermed vunnet fire av fem år. Sporveien Trikken ble nummer to og Tibber kom på tredjeplass. Naf, Finn.no, Norsk Tipping, Volvo, Flytoget, Toyota og Bilia utgjorde resten av topp ti-listen.
– Det er verdt å merke seg at selskaper vi lett forbinder med «noe bærekraftig» også mer naturlig havner på toppen av slike type lister. Det er derfor sentralt å forstå metodikken som er brukt, og se resultatene i en kontekst, før man trekker konklusjoner, sier Nordbø.
Ulike resultater
Bank
|
2024
|
2023
|
2022
|
---|---|---|---|
Handelsbanken
|
23. - 68,1
|
3. - 75,4
|
9. - 75
|
Eika
|
30. - 67,1
|
7. - 73
|
4. - 77,1
|
SpareBank 1
|
30. - 67,3
|
24. - 69,8
|
86. - 63,1
|
Sbanken
|
109. - 58
|
2. - 75,8
|
29. - 69,2
|
Nordea
|
113. - 57,5
|
62. - 64,4
|
96. - 62
|
DNB
|
125. - 55,3
|
130. - 55,9
|
147. - 52,5
|
Danske bank
|
128. - 56,2
|
134. - 55,6
|
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2024
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4690 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 15 978 bedriftsvurderinger
- Undersøkelsen omfatter til sammen 155 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi
- Datainnsamlingen var fra januar til april 2024
Av Erlend Wessel Carlsen