Global Finance har kåret Handelsbanken Norge til Norges beste bank for små og mellomstore bedrifter (SMB). Vinnerne av SME Bank Awards 2024 er de bankene som best møter behovene til små og mellomstore bedrifter i markedet.
– Kundene er opptatt av god rådgivning fra noen de kan stole på over tid. Derfor er hele banken opptatt av nettopp å gi bedriftskundene det, sier Arne Håkon Jørgensen, ansvarlig for tilbudet til bedriftsmarkedet i Handelsbanken.
Handelsbanken er Norges tredje største bedriftsbank, og små og mellomstore bedrifter (SMB) utgjør en stor del av bankens bedriftskunder. Handelsbanken har nærmere 200 milliarder kroner lånt ut til små og store virksomheter.
– Vi setter vår stolthet i å ha de mest fornøyde kundene. At vi blir kåret til Norges beste bank for små og mellomstore bedrifter er veldig inspirerende. For en måned siden vant vi prisen for Norges mest fornøyde bedriftskunder, og nå kommer denne kåringen. Det er gledelig med så positive tilbakemeldinger fra kundene og markedet, sier Arne Håkon Jørgensen, ansvarlig for tilbudet til bedriftsmarkedet i Handelsbanken Norge. I september viste den årlige EPSI-undersøkelsen at Handelsbanken har bankbransjens mest fornøyde bedriftskunder i Norge.
Vinnerne for Global Finances kåring for beste bank for små og mellomstore bedrifter er basert på bidrag sendt inn av bankene. I tillegg er det gjort uavhengige undersøkelser med innspill fra ledere og teknologieksperter. Resultatene er basert på prestasjoner fra 1. april 2022 til 31. mars 2023.
Best på rådgivning
Tilbakemeldingene fra kundene er klare: Handelsbanken Norge er den banken de mener er best på rådgivning. Banken oppleves også som den enkleste å komme i kontakt med, og en bank med tett oppfølging av kundene.
– Undersøkelser blant kundene viser at de setter pris på god rådgivning. Derfor er vi opptatt av nettopp det. Gjennom 38 bankkontorer rundt om i landet kjenner vi markedene der de holder til. I tillegg har vi et stort lag av eksperter på viktige områder for bedriftene. Dermed har vi det beste utgangspunktet for å forstå det lokale markedet, bedriften og hva kundene har behov for, og slik gi kundene de aller beste rådene, sier Jørgensen.
Jørgensen trekker også frem at Handelsbanken er opptatt av å se helheten i kunden, som et eksempel til hvorfor banken havner på toppen av tilfredshet i undersøkelser blant kunder og andre prisutdelinger:
– Hver kunde får en egen rådgiver som kjenner kunden godt og er opptatt av å se hele kunden og hva kunden trenger – både til bedriften og privat, sier Jørgensen.
Europas sikreste bank
Tidligere i høst ble Handelsbanken kåret til den sikreste og mest solide forretningsbanken i Europa, ifølge Global Finances rangering av over 500 banker over hele verden.
– Handelsbankens forretningsmodell er preget av lav risikotoleranse, som er grunnlaget for en sterk og lønnsom vekst over tid. Det gir også banken stor fleksibilitet til å støtte våre kunder og gjøre flere forretninger selv om det økonomiske klimaet er utfordrende, sier Jørgensen.
Rangeringen av de sikreste bankene er et resultat av en analyse av 500 banker rundt om i verden og er basert på langsiktige vurderinger fra Moody’s, Standard & Poor’s og Fitch.