Handelsbanken klatrer til en tredjeplass blant aktørene som tilbyr private banking i Norge – og befester posisjonen som best blant bankene på private banking. – Tusen takk for tilliten, sier Ole Marius Lauritzen, seniorrådgiver for Family Office i Handelsbanken.
Styrket posisjon gjennom kundetilfredshet
Handelsbanken inntar topplasseringen blant bankene innen private banking i Norge. Det viser årets undersøkelse fra Prospera Private Banking 2024.
Undersøkelsen bygger på dybdeintervjuer av private banking-kunder som vurderer aktørene basert på en rekke kriterier og spørsmål. På listen over Handelsbanken er kun nisjeaktører som ikke tilbyr banktjenester.
Helhetlig rådgivningstilbud
Tilbakemeldingen fra kundene fremhever Handelsbanken Private Bankings helhetlige rådgivningstilbud og rådgivers høye servicenivå.
– Kundene våre scorer oss høyt på flere områder vi synes er viktige, her kan nevnes etiske standarder, høyt servicenivå og god helhetlig rådgivning, sier Ole Marius Lauritzen.
– Vi er ydmyke og takknemlige for de gode tilbakemeldingene vi har fått og tar dette som en tillitserklæring for at vi har rett fokus i vårt videre arbeid med å løfte oss ytterligere, forteller Lauritzen.
Seniorrådgiveren legger til at Handelsbankens tilnærming er å gi god og langsiktig rådgivning som står seg over tid.
– Det er viktig å fortelle kundene av vi ikke har insentiver som påvirker rådene vi gir. Rådene skal baseres på det som er den beste løsningen for kundene våre, sier Lauritzen.
Kundens beste i fokus
Fra Handelsbankens kontor på Lysaker jobber Marit Spjelkavik utelukkende med private banking-kunder og er autorisert finansiell rådgiver.
– Vi skal være langsiktige og ansvarlige, og gir alltid råd og hjelp med utgangspunkt i hva som til enhver tid er til det beste for kundene våre. Vi har heller ingen individuelle salgsbonuser som påvirker informasjonen og rådene vi gir, sier Spjelkavik.
Primært har kundene hennes store verdier, og Spjelkavik forteller at de ofte ønsker en trygg og likvid forvaltning av formuen. Men det kan også handle om endringer i livssituasjonen som krever tiltak – som for eksempel generasjonsskifte, testament og fremtidsfullmakt.
– Miksen av kompetente rådgivere, et sterkt produkttilbud og spesialiststøtte er viktige bidrag til at vi gjør det så godt i årets undersøkelse. Vi tilbyr en helhet som dekker hele kundens behov, avslutter Ole Marius.