Sikker netthandel for mindreårige

Ved kortkjøp på nett og i apper må du kunne identifisere deg. Er du over 15 år kan du bruke BankID, men kunder under 15 år må bruke SMS.
Ikon av å åpne og stenge kort
Banken plikter å legge til rette for at du kan identifisere deg når du bruker kortet på nett og i apper. Da vet både du og vi at det er riktig person som handler. Identifiseringen gjør vi gjennom BankID, BankID på mobil eller SMS og passord.

Pass + 15 år = BankID eller BankID på mobil

Fra fylte 15 år kan alle kunder som er registert med pass få BankID.

Uten BankID = SMS og passord

Uten BankID kan du identifisere deg med SMS og passord. For å bruke tjenesten må du ha nettbank, slik at du får laget passord under «Innstillinger» og «Passord for netthandel». Når du handler på nett eller i apper og velger SMS som identifiseringsmetode, blir en engangskode sendt på SMS til mobilnummeret vi har registrert på deg. Passordet du har laget fylles inn sammen med koden. 

Ta kontakt med bankkontoret ditt for å opprette nettbank hvis du ikke har dette og trenger å bruke SMS og passord. 

Slik får kunder under 15 år handlet på nett og i apper

Har nettbank

  • Barnet må selv logge inn i nettbanken for å lage passord for netthandel. Velg «Passord for netthandel» under «Innstillinger» i menyen. 
  • Mistet kodebrikken eller glemt personlig kode for pålogging i nettbank? Ta kontakt med kontoret, så hjelper vi deg.

Har ikke nettbank

  • Foresatt må ta kontakt med kontoret for å signere avtale om nettbank.
  • Kodebrikke og personlig kode for pålogging sendes i posten til registrert adresse (3-5 virkedager). 
  • Barnet må selv logge inn i nettbanken for å lage passord for netthandel. Velg «Passord for netthandel» under «Innstillinger» i menyen.