Derfor valgte legen å samle både privat- og bedriftsøkonomien i samme bank

Elena Kamycheva

– Jeg tror mange oppfatter det som litt kronglete å bytte bank. Etter jeg byttet til Handelsbanken i fjor høst, skjønte jeg at jeg ikke hadde noe å frykte. Det er fint å ha en bank som strekker seg for kundene sine.

– Er det dere som kommer fra Handelsbanken, smiler Elena Kamycheva (47) når hun åpner vinduet fra legekontoret hennes på Nøste legesenter i Lier.

De siste fire årene har Kamycheva hjulpet pasientene sine på legekontoret i Lier, rett utenfor Drammen. Hun har 1400 pasienter på listen og over 100 på venteliste.

Fastlegen er spesialist i allmennmedisin og har lang fartstid og erfaring fra det norske helsevesenet. Helt siden hun fikk norsk autorisasjon i 2005 har hun hjulpet pasienter fra Tromsø i nord til Lier i sør. Med en spesialistutdanning i indremedisin, fordøyelsessykdommer og geriatri ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), har hun blant annet jobbet som overlege både på UNN og på Bærum sykehus. Hun har også medisinsk doktorgrad på feltet D-vitamin, overvekt/fedme og hjerte- og karsykdommer. 

Etter å ha flyttet til Tromsø, og bosatt seg i Bærum, har hun nå landet som fastlege i Lier – det er det flere gode grunner til.

– Da jeg jobbet på sykehus var det mange pasienter som følte seg oversett. For meg ble det etter hvert altfor upersonlig å jobbe på sykehus. Jeg ønsket mer personlig kontakt med pasientene mine, og derfor begynte jeg som allmennlege i Lier.

Valgte kontoret i Drammen

For fastlegen var det derfor ikke helt unaturlig å henvende seg til Handelsbankens kontor i Drammen – kun fem minutters kjøretur fra legekontoret.

– Der fikk jeg svært god respons med en gang, og fikk umiddelbart tildelt en personlig rådgiver som jeg avtalte et møte med etter sommeren.

Etter det gikk det på løpende bånd for legen. Sammen med privatrådgiveren gjennomførte hun først en behovsanalyse for økonomien sin, og ble etter hvert også tildelt en bedriftsrådgiver for aksjeselskapet hvor hun organiserer legevirksomheten.

– Jeg tror mange oppfatter det som litt kronglete å bytte bank, men jeg skjønte fort at jeg ikke hadde noe å frykte. Det er fint å ha en bank som strekker seg for kundene sine, forteller Kamycheva, før hun legger til:

– For meg er langsiktighet viktig, men også personlig service og rådgivning – og gode digitale løsninger.

-
Bankbyttet har gjort hverdagen enklere for fastlege Elena Kamycheva.

Enkel oversikt over hele økonomien

Med i flyttelasset over i ny bank hadde Kamycheva med seg tre boliglån i bagasjen. I tillegg hadde hun behov for å samle både privat- og bedriftsøkonomien i en og samme bank. Nå opplever hun at den økonomiske hverdagen hennes er blitt enklere.

– Rådgiveren min hjalp meg med å legge inn både privat- og bedriftskontoene mine i ett og samme bilde. Det gir meg mye bedre oversikt over den totale økonomien på daglig basis, sier fastlegen

Nå har hun også flyttet tjenestepensjonen i bedriften til Handelsbanken.

– Det er viktig for meg å få gode økonomiske råd. Men også å supplere gode digitale løsninger med en personlig rådgiver og bekvemme åpningstider på kontoret, sier hun. 

Imøtekommer behovene til familien

For Kamycheva var det viktig med gode konkurransemessige betingelser i valget av bank, og løfter frem vilkårene i avtalen fagforeningen hennes har med Handelsbanken.

– Jeg har absolutt fått erfare god personlig service og rådgivning. Jeg har en gammel mor som jeg er forsørger for, og ble overrasket over hvor godt det ble lagt til rette for å imøtekomme behovene til familien, sier hun.

Fastlegen forteller at hun har inntrykk av at rådgiverne i Handelsbanken er kunnskapsrike.

– De tar for seg hele økonomien min, både privat og for bedriften. Neste steg for meg handler også om å starte med fondssparing, sier Kamycheva, og forteller at det da blir et nytt rådgivningsmøte.

-
Cathrine Bjørge, banksjef i Drammen og Kongsberg.

Rådgivningsmiljø

Banksjef på Handelsbankens kontor i Drammen og Kongsberg, Cathrine Bjørge, forteller at de er spesialisert på å møte kunder med ulike økonomiske behov, og at banken kjennetegnes av å være nært kundene gjennom lokale bankkontorer som kjenner markedsområdet.

– For mennesker med litt mer komplekse økonomiske behov, som for eksempel et lite aksjeselskap og flere privatøkonomiske behov, forsøker vi etter beste evne å tilrettelegge for både privat- og bedriftsdelen av økonomien. Kundene våre får et direktenummer til en egen personlig rådgiver slik at de vet hvem de kan kontakte. Det skiller oss fra flere av konkurrentene.

Det finnes et hav av mennesker i samme situasjon som Kamycheva. For eksempel kunder med egen praksis og flere privatøkonomiske behov.

– Vi kan bidra med et oppsett som gjør det ryddig å holde oversikt og møte de økonomiske behovene de måtte ha, forteller Bjørge.

– Viktig for oss å lytte til behovene

Sammen med henne på kontoret på Bragernes Torg i Drammen, jobber privat- og bedriftsrådgivere tett for å hjelpe med å løse kundenes økonomiske behov.

– Det er viktig for oss å lytte til behovene. Da evner vi å hjelpe dem bedre. Samtidig våger vi også å utfordre, og avtaler gjerne et rådgivningsmøte for å finne ut av hvilke behov kundene har og hvordan vi kan hjelpe dem best mulig, sier Bjørge.

– Det er ikke alltid like enkelt å vite selv hvilke behov du har, og da kan det være fint å snakke med en autorisert finansiell rådgiver helt uten individuelle salgsbonuser, som kan gi råd til det beste for deg, avslutter banksjefen.

– Rådgiveren min hjalp meg med å legge inn både privat- og bedriftskontoene mine i ett og samme bilde. Det gir meg mye bedre oversikt over den totale økonomien på daglig basis.

-
Elena Kamycheva, fastlege.
-

Vurderer du å bli kunde i Handelsbanken?

Her er fem grunner til å velge Handelsbanken som din bank:

  1. Landets mest fornøyde bankkunder
    De aller mest fornøyde bankkundene i landet er kunder i Handelsbanken. Det viser resultatene fra Norsk Kundebarometer 2024, hvor Handelsbanken topper listen blant bankene.
  2. Du får en egen personlig rådgiver
    Handelsbanken har 38 kontorer over hele landet, fra Kristiansand i syd til Tromsø i nord. For deg betyr det at du får din egen dedikerte rådgiver der du er.
  3. Apple Pay, Samsung Pay og flere gode digitale løsninger
    Enten du har en iPhone, Apple Watch, Samsung mobil eller klokke betaler du raskt og enkelt.
  4. Europas sikreste bank
    Handelsbanken er den sikreste banken i Europa, ifølge Global Finance sin rangering fra 2023. På verdensbasis havner Handelsbanken på fjerdeplass blant over 500 banker.
  5. Medlemsfordeler
    Er du som Elena Kamycheva medlem av Legeforeningen? Eller kanskje foreningsmedlem i Tekna, Advokatforeningen, Juristforbundet eller i en av enkeltforeningene tilknyttet Akademikerne Pluss? I Handelsbanken får du attraktive fordeler og gode betingelser.

Se også

Portrett av en kvinne-

Foreningsmedlem?

Du får ekstra gode betingelser når du er medlem av en forening vi har avtale med. Fordelsprisene gjelder både deg og den du deler livet ditt med.

Jente blåser såpebobler

De mest fornøyde kundene

Vi tror nøkkelen til å ha fornøyde kunder ligger i vår personlige rådgivning. Du kan være trygg på at rådene du får har ditt beste i fokus.

Par sitter i sofaen og ser på et nettbrett

Bytt til Handelsbanken

Det trenger ikke være tungvint å bytte bank. Følg disse seks stegene for å gjøre prosessen litt enklere.