Forbrukere har angrerett for finansielle avtaler, som er inngått med såkalte fjernkommunikasjonsmidler, som inkluderer epost, sms, digitalt, faks og vanlig post.
Dette gjelder da for avtaler som er inngått ved:
- Fjernsalg; avtaler som inngås uten at du eller bankens medarbeider er fysisk tilstede samtidig,
men som banken har tilrettelagt og markedsført for. - Utenfor bankens lokaler.
Ved fjernsalg er det ikke angrerett:
- For separate transaksjoner utover den innledende rammeavtalen.
- For tjenester der prisen avhenger av svingninger på finansmarkedet som banken ikke har innflytelse på og som kan forekomme i angreperioden, for eksempel fastrentelån, veksling av valuta, aksjer, verdipapirfondsandeler mv.
- For forsikringsavtaler med kortere varighet enn én måned.
- For avtaler som etter forbrukerens uttrykkelig anmodning er blitt oppfylt av begge parter før forbrukeren utøver sin angrerett, for eksempel en betalingsoverføring.
- For kreditt som er sikret ved pant i fast eiendom eller i rettighet knyttet til fast eiendom, for eksempel borettslagenheter.