Oppdatering av kundeinformasjon
Adresse for retur
Returner skjema til kontoret du er kunde ved. Av personvernhensyn bør du ikke bruke e-post til opplysninger om kundeforholdet ditt.
Hvorfor stiller vi spørsmål?
Alle banker er pålagt å innhente informasjon om sine kunder. Vi må blant annet kjenne til formålet med kundeforholdet og vite hvordan du som kunde bruker våre produkter og tjenester. Dette betyr at vi vil kontakte deg fremover enten via telefon, SMS, brev eller i nett- og mobilbank eller Nettbedrift for spørsmål slik at all informasjon vi har om deg eller bedriften er korrekt og oppdatert. Informasjonen du deler, behandles konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt. Vi vil gjerne vite mer om deg før vi gir deg råd. Jo mer vi vet, desto mer skreddersydde blir rådene vi gir. Vi ønsker å etablere og opprettholde en langvarig relasjon, og derfor stiller vi spørsmål til alle kundene våre.
Noen av spørsmålene stiller vi i imidlertid av andre grunner. Vi jobber aktivt med å beskytte dine økonomiske interesser. Vi har som bank et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som hvitvasking og terrorfinansiering. For å opprettholde den tilliten vi har som samfunnsaktør er det avgjørende for oss å ivareta dette ansvaret. Ved å svare på de spørsmålene vi stiller bidrar du til dette viktige arbeidet.
Hva spør vi om?
Vi stiller spørsmål når du blir kunde i Handelsbanken og underveis i kundeforholdet. Vi spør for eksempel om hvor penger som settes inn på kontoen din kommer ifra, og om overføringer til og fra utlandet.
Identitet og bekreftelse
For å få tilgang til banktjenester må du legitimere deg. Har du ikke BankID fra oss kan du legitimere deg på kontor med følgende dokumentasjon:
- Norsk pass
- Pass fra EU/EØS-land
- Utenlandsk pass utenfor EU/EØS. I tillegg kreves da også gyldig oppholdskort som utstedes av norske myndigheter.
Spørsmål og svar om oppdatering av kundeinformasjon
-
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester. Denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig. Vi som bank har et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som skatteunndragelse, hvitvasking og terrorfinansiering. Svarene dine er et viktig bidrag i dette arbeidet.
-
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
-
Vi ønsker at du skal registrere svarene dine selv. Hvis du trenger hjelp kan du sende en e-post til .
-
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens være at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert besvarelsen din. Har du spørsmål? Send e-post til .
-
Handelsbanken sin hjemmeside er https://www.handelsbanken.no/no/. Hvis nettsiden du besøker avviker fra dette, er du på feil sted. Dette kan være en side som kan være manipulert til å fremstå som Handelsbankens påloggingsside. Hvis du er usikker på om det er Handelsbanken som har kontaktet deg, ta kontakt med rådgiveren din.
-
Banken plikter å rapportere opplysningene om hvor kunder er skattemessig bosatt og om de har amerikansk statsborgerskap, til Skatteetaten. Skatteetaten formidler disse opplysningene videre til lokale skattemyndigheter.Les mer om for privatpersoner eller for bedrifter.